tisdag, december 05, 2006

Censurinstitutet slår till...

Regissören Reza Baghers film om muslimsk
fundamentalism och våld fick
nobben av Filminstitutet.
Nu anklagar Bagher filmkonsulenten för
att huka inför islamisterna.
Reza Bagher ("Vingar av glas", "Populärmusik från Vittula")
har länge velat göra en film om
islamism och hederskultur.
Nu är ett manus klart, men filmkonsulenten
Peter "Piodor" Gustafsson har gett
besked att han inte tänker stödja projektet.
Bagher, själv bördig från Iran men inte
praktiserande muslim, är mycket upprörd över avslaget.
- Mitt manus handlar om islam,
homosexualitet, kvinnoförtryck, judehat
och hedersmord.
Den förre filmkonsulenten, Per Nielsen,
sade att min film var den han helst av
allt skulle vilja finansiera.
Piodor Gustafsson har skrivit
till mig att manuset är så bra att
det bitvis är genialt.
Men han tänker inte stödja filmen.
Reza Bagher säger att han har
fått två brev från Gustafsson.
I det ena ska konsulenten ha skrivit
"du verkar vara lyckligt ovetande om vilket
minfält du trampar i".
- Han sa att uppståndelsen skulle
bli värre än efter de danska
Mohammedkarikatyrerna.
Men det skiter jag i, det är jag
som riskerar mitt liv.
Och är inte mod konstens innersta väsen?
- Svenska journalister behandlar islam
med silkesvantar, och det kan
jag förstå, de har inte kunskapen.
Men jag kommer från ett islamistiskt
land och vet hur förtrycket ser ut.