fredag, augusti 31, 2012

Rabbin om shariagäng: "Deras syfte var rent antisemitiskt"

av ett shariagäng på tisdagen i Berlin
intervjuas nu av Tagesspiegel:
"Deras motiv var entydigt antisemitiskt -
en jude var idealisk som offer.
Dådet var säkert spontant och de ville nog
också "avreagera sig", men jag tror knappast
de hade slagit ned en kristen präst eller en
buddistisk munk...."
Men varför detta hat ?
"På vissa TV-kanaler, på internet och i
andra medier sprids en vidrig
antisemitism.
Man måste hantera dem som sprider
detta hat på ett konsekvent sätt..."
Vad känner du inför gärningsmännen ?
"Det var en grupp hatiska avtrubbade
individer som överföll mig.
Men det värsta var att de mordhotade
min lilla dotter.
Nu har jag fullt förtroende för att det tyska
rättsväsendet kommer att bestraffa dem på
ett adekvat sätt.
Men visar de uppriktig ånger är jag beredd
att träffa dem..."
***
Efter överfallet har ordföranden i
Berlins Judiska Församling rekommenderat
stadens judar att inte använda kippa "i
delar av staden" (JTA).
Känns det inte som en seger för de
onda krafterna ?