fredag, mars 08, 2013

Yttrandefrihetens fiender fylkas mot rondellhunden

Galleristen Henrik Rönnquist berättade härom-
dagen att han kommer att ställa ut Lars Vilks
världsberömda rondellhundar på sitt galleri till
sommaren. Vernissagen är planerad till 6 juli.
Frilansskribenten Filippa von Platen gjorde en
han är en klarsynt man. Han begriper t ex sam-
bandet mellan Malmös islamisering och stadens
galopperande kriminalitet...
- Jag gillar Vilks målningar men jag har varit för
rädd för att ställa ut. Jag har funderat på det
flera år. Nu vet jag att det inte går att tiga
längre. Det får räcka nu.
**
"Utöver att galleristen gillar Vilks är det också
ett rop på hjälp. Henriks liv är redan begränsat
p.g.a. brottsligheten. Det vore oerhört att behöva
begränsa det mer, säger han. Men ändå är det
just det han gör med sin kommande utställning:
han begränsar sitt liv ytterligare i hoppet om
att i slutändan få friheten tillbaka.
Det finns nämligen de som vill skada och kanske
döda honom i en stad vars starke man, kommunal-
rådet Ilmar Reepalu, inte gjort sig känd för att stå
upp för yttrandefrihet, och där det istället för att
tas itu med de ökande hoten mot stadens invånare,
fram för allt den judiska minoriteten, skapar ett
Dialogforum, vars ordförande kallade till krismöte
med stadens muslimska center så fort nyheten om
utställningen kom ut. Det tas för givet att muslimer
kommer att bli kränkta – av konstverk som ännu inte
är målade. Jag bekymrar mig mer för galleristens
säkerhet än för eventuella kränkta känslor hos
muslimer. Men Henrik Rönnquist är inte rädd"
”Jag känner mig säker och upplever att polisen
har grepp om situationen.
Och stödet från vanliga människor är stort.
Jag får positiva reaktioner både från Sverige och
utomlands.”
**
Men nu drar det kanske ihop sig inför sommaren.
Förutom konstiga signaler från överste Khaddaffis
moské, som självklart uppmuntras av kommunledningen,
börjar yttrandefrihetens fiender krypa fram ur dyn...
En "konstskribent" på Kvällsposten öser ovädingsord
över Rönnquist: "främlingsfientlig nostalgiker" och
"stollig gallerist"... Det känns väl som att stolligheten
finns hos frihetens fiender på kvällspressen.
En TT-skribent tillför debatten en ny vinkling: 
Intervjun har gjorts av en "sverigedemokrat",
ve och fasa....
Vilket parti röstade månne Peter Palmkvist
själv på ? Något med hammaren och skäran ?
**
Och som dresserade apor reagerar Malmös shariagäng:
Galleriet har redan utsatts för en färgbomb, nattliga
telefonhot och skit i brevlådan.
Bombmännen som försökte spränga Judiska
församlingen står ju återigen till
arbetsmarknadens förfogande.
Att Lars Vilks håller ut inför en nästan daglig terror
vet vi. Låt oss hoppas att galleristen också gör det.
Själv beskriver han sig så här:
”Jag visar tavlor som jag hoppas folk vill köpa så att
jag kan betala mat och hyra. Jag är en snäll kille med
glasögon som bara vill visa konst, gå hem i lugn och
ro och ha ett bra liv. Det är inte mer komplicerat än
så.”
**
Låt oss hoppas att Malmö återigen blir en stad
där "snälla killar med glasögon" vågar säga vad
de tycker...
***
UPDATE:
Har Rönnquist rätt om MENA-våldtäkts-
vågen i Oslo ?
Uriasposten ger fakta i ämnet.