fredag, september 28, 2012

"Jag uppmanar alla judar att lämna Malmö"

Senaste nytt om terrorbomben på
Polisen förhör fortfarande de gripna gärnings-
männen. Inga uppgifter lämnas ut om deras
härkomst och politiska kopplingar.
Givetvis riktas misstankarna främst mot de
**
Beredskapen har höjts kring Judiska För-
bilden skärpts den senaste tiden.
Enligt uppgifter överfölls och miss-
handlades en pro-israelisk debattör
nyligen av islamister.
**
Politikerbloggen skriver Daisy Balkin
Rung, fri skribent och svensk judinna
(och dessutom född i Malmö):
"Jag uppmanar alla judar i Malmö att
lämna staden innan det är försent.
Malmö är ingen stad där judar kan
leva ett gott och lugnt liv i det demo-
kratiska Sverige.
Inatt detonerade en explosion utanför
Judiska Församlingen i Malmö.
Hatet och våldet mot judar i min gamla
hemstad eskalerar för varje dag.
Samtidigt anordnas kippavandringar för
att visa att man inte accepterar anti-
semitism på Malmös gator.
Men jag är stor pessimist när det
gäller utvecklingen i Sveriges tredje
stad.
Därför uppmanar jag alla judar –
lämna Malmö innan det är för sent.
(...)
Dessvärre tror jag att detta bara är
”början”. Våldet och hatet eskalerar
och ligger så pass djupt rotat att
det inte räcker med kippavandringar
och tafatta försök av kommunen att
undervisa i fördomar och rasism.
Malmö börjar likna Tyskland under
1930-talet.
(...)
Det smärtar mig djupt men det har
dessvärre gått för långt. En spräng-
laddning utanför församlingshuset
visar dessvärre varför.
**
***
I SvD säger Petra Kahn från Judiska
Ungdomsförbundet:
"– Jag ser Malmö som ett varnande exempel.
Men med vårt folks historia vet jag att
man inte kan vara säker någonstans.
(...)
Petra Kahn, som är uppväxt i Sverige,
förklarar att när hon var yngre var det
nynazister som upplevdes som det
största hotet. Så är det inte i dag.
– Det är väldigt svårt att prata om det
här, men i dag handlar det framförallt
om extrema personer som tagit med
sig motsättningar från konflikter som
pågår ute i världen till Sverige.
***
Min kommentar:
Varför så rädd för att säga i-s-l-a-m-i-s-t ?
Det är inte nynazister, zigenare eller torne-
dalingar som hotar och terroriserar judarna
i Malmö. Det är islamister !
***
Ser just nu att Ritzau (danska TT) skriver:
Svenske medier spekulerer i, at anti-
semitiske muslimer står bag angrebet
snarere end nynazister.
Malmø er ved at blive berygtet for
muslimske antisemitter og racistiske
indvandrere med rødder i Mellemøsten.
Der skete for et par år siden flere hærværks-
angreb på den jødiske menigheds bygning.
I januar 2009 blev det jødiske kapel i Malmø
og det jødiske menighedshus i Helsingborg
udsat for brandattentater.