lördag, mars 30, 2013

De lägsta instinkterna...

Apropå det senaste pöbelupploppet i Malmö
(också en flyktad Malmöbo) några diktrader.
Tar mig friheten att klippa direkt:
"Vänsterns" version av yttrandefrihet tål inte frisk luft.
 Foto i Malmö i lördags: Roger Sahlström
 
Våldet tilltar, demonstrationerna är sedan länge pöbelupplopp.
De heligaste av människor demonstrerar sina lägsta instinkter
och försäkrar omgivningen att det är demokrati och yttrande-
frihet de vill ha. Jag läser en diktsamling.
Det behövs bara några få ord ur den för att sammanfatta:
Nej. Inte av mig. Aldrig.
Inte ett steg i ert tåg,
inte en stavelse i er kör,
gläfs som förbyts i skall.
 
Banderoller som seglar nerför en gatuflod,
makt som räknas för mer än en röst -
storkna av mina fyrradiga stentavlor,
jag erkänner aldrig några av era anspråk
**
Ur dikten Demonstration av Les Murray,
Dikter från den efterblivna landsbygden
(Brombergs förlag, översättning och efterord:
Stewe Claeson, Jonas Ellerström, Lars-Håkan Svensson)