lördag, oktober 22, 2016

EN DAG I EN ASYLSÖKANDE KVINNAS LIV

 
I en tid när kommunerna dammsuger fastighetsmarknaden
för att få fram fler asylboenden tillräckligt snabbt, tycks medierna
helt ointresserade av att skildra vad som händer innanför
murarna.
Polisen tvingades införa en särskild brottskod 291
för "asylrelaterade brott"
 Den avskaffades efter ett år, men en del av
verkligheten slipper ändå ut via polisområdens
brottskrönikor och de fria medierna.
 
Som nästan granne till en stor afghansk
förläggning ser jag blåljusen tindra varje helg....
Vårt lokala shoppingcenter behärskas efter mörkrets 
inbrott av aggressiva MÖ-gäng och pensionärerna
håller sig förståndigtvis inomhus.
 
Den bitske krönikören Jens Ganman i Östersunds-
Posten har följt livet på några förläggningar i Jämtland.
Resultatet är en fiktiv dagbok från en asylsökande
kvinnas vardag i Sverige. Hoppas han vågar följa upp
temat.
 
 
 
 
EN DAG I EN ASYLSÖKANDE KVINNAS LIV
03.00 Vaknar av att männen på asylboendet rycker i dörren och försöker få upp den. De vill komma in och våldta mig. Jag ropar så som man lärt mig att ropa i detta, nya fantastiska land Sverige: ”INTE OKEJ!” Men hamrandet på dörren fortsätter. Så jag stoppar fingrarna i öronen och tänker bort det. Upprepar tyst för mig själv: ”Det här är inte Raqqa, det här är inte Raqqa, det här är inte Raqqa…"
…………………………………..
07.00 Springer fort, fort till de könsneutrala duscharna/toaletterna som våra vänner i Ung Vänster drev igenom för ett tag sen. Duschar i mitt långa svarta lakan som klibbar fast runt hela kroppen. Springer sen tillbaka till rummet där jag skyndar att låsa in mig igen.
Min svenske vän S mailar information från nåt som heter ”Jordbruksverket”.
Jag Googletranslatar och ser att en svensk hund ska ha minst 6 kvadratmeter rastyta i sin hundgård. Beroende på mankhöjd. Har hunden 56-65 cm mankhöjd ska den ha 18 kvadrat. Etc.
Min maxhöjd är 1.65.
Jag har 4 kvadrat inne på mitt rum och jag delar det med två andra kvinnor. Fast vi har det bra – bättre än genomsnittet. Enligt Don Danielsson på Migrationsverket har vi egentligen bara rätt till 3.3 kvm/person. Mannen som äger detta boende heter Bert. Han är mycket nöjd hör jag. Och rik. Politikernas vän.
http://www.svt.se/…/sommarkollo-i-hastveda-oppnas-for-flykt…
http://www.expressen.se/…/de-infor-konsneutrala-omkladning…/
……………………………………
08.00 Frukost i stora matsalen. Röda Korstanterna och Svenska Kyrkan är där och hjälper till. De tävlar i att sjunga och spela gitarr för att muntra upp oss:
”JOPPHEJDIHEJDOHEDAAAA! JOPPHEJDIIII! JOPPHEJDAAAAA!” sjunger en.
”HAAAAAAN HAR ÖÖÖPNAT PÄÄÄÄRLEPOOOOOORTÄÄÄÄÄN!” sjunger en annan.
De muslimska männen skrattar åt dem, men klappar med. De ser dessa kvinnor som lätt utvecklingsstörda, men ibland får de ligga med en av dem (kvinna nr 2).
”VI GÅ ÖVER DAGGSTÄNKTA BERG, FALLERAAAAA!” överröstar kvinna nr 1 och vevar på gitarren.
”…SÅÅÅÅ ATT DU KAN KOMMA IIIIIIIIIIIIIIIN!” gallskriker kvinna nr 2.
……………………………………...
09.00 Moderaternas Kvinnoförbund kommer förbi boendet och talar om nyföretagande. Viktigt att många av oss nyanlända kvinnor startar eget fort och ”kommer ut i produktion”. Jag räcker upp handen och ställer fråga om det är tillåtet att ha kvar sin klitoris i Sverige eller om den måste skäras bort även här?
Moderatkvinnan backar ur rummet med ett stelt leende.
………………………………………..
10.00 Herr Don Danielsson, Chef för Migrationsverket och Sveriges President, anländer brådstörtat till vårt boende tillsammans med två beväpnade livvakter. Han håller brandtal i matsalen med hjälp av tolk och vi får veta att det är väldigt viktigt principiellt att ingen man kränker en kvinna i Sverige. Och att det är en utmaning – för oss alla – att skapa ett hållbart flyktingmottagande.
En grupp unga kvinnor kastar sig ner vid Don Danielssons fötter och ber honom att rädda dem från detta asylboendes ständiga övergrepp och förtryck.
”Snälla! Låt oss bo i fred på ett eget boende utan män!”
”UTESLUTET!” fräser Don Danielsson. ”SVERIGE ÄR INGET SEGREGERAT LAND!”
”Men har ni inte segregerade badtider i Sverige...?” frågar en kvinna förvirrat.
Don Danielsson sparkar sig lös och flyr ut till bilen; buren i elegant rottingportschäs av sina flåsande livvakter.
”LÅT ANDERS VARA ANDERS!” är det sista vi hör innan limousinen rivstartar och försvinner i ett dammoln.
http://www.svt.se/nyh…/inrikes/skilda-badtider-vacker-debatt
………………………………………..
11.00 Våldtas i en avskild källarkorridor på boendet.
………………………………..
12.00 Lunch.
………………………………
13.00 Regeringens chefsideolog Henrik Arnstad anländer för att hålla workshop i rasism. Rasismen och nyfascismen griper omkring sig i Sverige. Ett gigantiskt problem.
Herr Arnstad tar på gammal tysk militäruniform för att visa. Sen marscherar han fram och tillbaka framför stor karta av Tredje Riket medan han skriker:
”ZU JEDEM GEGEBEN ZEITPUNKT SIND WIR NUR EINE WOCHE NACH DEUTSCHLAND POLEN BEFÄLLT – VID VARJE GIVEN TIDPUNKT ÄR VI BARA EN VECKA FRÅN ATT TYSKLAND GÅR IN I POLEN!!! JA, JA, ICH HABE VERWENDET GOOGLE TRANSLATE!!!”
Ögonen står ut ur sina hålor.
Efteråt dricker han turkiskt te med Haji Bakr – chefen för ISIS här på boendet. Henrik ler och nickar instämmande när Bakr ställer sig upp och håller ett långt, salvelsefullt brandtal på arabiska mot demokrati, kristendom och jämställdhet mellan könen.
Applåderar.
………………………………..
13.45 På väg ut från föredraget står SD och delar ut flygblad till alla kvinnor. Det står:
”WE COME IN PEACE!"
Sen står det på arabiska:
”Vi gillar inte er och ni gillar inte oss men… fiendes fiende? Vad sägs? Kan vi inte – tillfälligt – förenas i vårt hat mot muslimska män? Politics make stränge bedfellows!
Är nån av er homosexuell eller transperson? Vänd er – om inte i förtroende – men ändå… vänd er till oss… så sväljer vi stoltheten och hjälper er eftersom vi förstått att HBTQ går att använda som ett vapen i debatten och dessutom retar alla sorts bögerier gallfeber på muslimska män!"
……………………………….
14.00 Buss in till stan där jag och några andra kvinnor medverkar på en ”integrationsdag” anordnad av lokale ”eldsjälen” Jens Ganman. Herr Ganman tar många selfies på sig själv med oss och verkar tycka att just detta är mycket viktigt.
”I have many Muslim friends!” proklamerar han stolt medan vi lär oss att ta barréackord på gitarr. ”I am very liberal and not afraid to intermingle with people from other cultures! Unlike most other Swedes, who - när det kommer till kritan - are MUCH bigger bigots and racists than I! I am your friend and saviour! Make sure to like me on Facebook!”
………………………………
15.00 Försöker förklara för Jens vad skillnaden på ”islam” och ”radikal islam” är.
”Radikal islam är när man vill förfölja och utrota otrogna!” utropar Jens.
”Nej, Jens”, säger jag.… "det är VANLIG islam. Vaniljislam. Utan topping.”
”Va? Men vad är då radikal islam?”
”Det finns inget som heter så.”
”Men vi pratar ju om det i Sverige hela tiden!??”
”Ja, men ni har fattat fel. För många muslimer är en ’extremist’ en muslim som INTE följer Koranen…”
Jens stirrar dumt på mig.
”Nej, där har du fel. Muslimer som vill ha sharia är extremislamister!!”
”Nej, de är muslimer i ordets rätt bemärkelse.”
”Nej!!”
”Jo.”
”Fast jag är svensk och därmed vet jag det där mycket bättre än du…!!”
”Snälla, Jens–”
”INFINITY PLUS ONE!!!”
https://en.wikipedia.org/wiki/Infinity_plus_one
https://www.jihadwatch.org/…/norway-muslims-affirm-that-sha…
………………………………
15.30 Besöker de Attefallshus vi (förhoppningsvis) snart ska få bo i.
Östersundshems representant visar hur fint det är. Jag frågar var husen kommer att ställas upp permanent, för just nu står de på en lerig industritomt bredvid högar av byggmaterial.
”Vi ska snart placera ut dem i stans finaste park!” ropar representanten och slår ut med handen i en flott gest.
”Ryktet säger att invånarna i det intilliggande villaområdet inte tycker att det är nån bra idé”, säger jag.
”Trams!” ropar representanten. ”Svenska folket ÄLSKAR mångkultur! Det här går som en dans!”
”Men har det inte varit många protester kring det här?”, säger jag.
"I tidningarna? Folk på asylboendet pratar...”
”TRAMS!” vrålar representanten. "87% av Sveriges befolkning röstade FÖR detta!!! MULTIKULTURALISMUS IST DIE ANTWORT! DIEJENIGEN, DIE NICHT MIT UNS SIND, SIND GEGEN UNS!!!"
……………………………...
16.00 Tillbaka till boendet där vi fått besök av kommunens representanter. Kommunalrådet går runt i hijab och ler fromt.
En kvinna från Syrien försöker berätta att hon helst skulle vilja kasta sin hijab men att hon inte vågar. Vid ett tillfälle såg några irakiska män att hon tryckt gilla på Masih Alinejads Facebooksida och då fick hon många hårda örfilar i asylboendets källare.
Hon tvingades även till oralsex.
http://www.upworthy.com/these-awesome-iranian-women-are-thr…
Kommunalrådet lyssnar med oförstående rynka mellan ögonen. Sen går hon därifrån. Man ska dela ut pris till organisationen "Halloj, ensamkommande flyktingman!” – ett pilotprojekt där svenska välbeställda vänstermedelklassmän motionspringer med förtryckta, afghanska proletärer som behöver sysselsättas för att undertrycka sin plågsamma libido.
Springprojektet heter: ”FROM BLUE BALLS TO RED BALLS!"
………………………………….
16.30 Ringer Migrationsverket och frågar hur jämställdhetsplanen för vårt boende ser ut? Finns den på nätet? Migrationsverket lägger på.
………………………………….
17.00 Middag.
Miljöpartiet föreläser medan vi äter makaroner med mycket sås och lite kött (igen). Miljöpartiet berättar om hur viktigt det är att respektera islam.
Också deras representant har klätt sig i hijab för att inte kränka några muslimska män och för att ”hylla alla starka muslimska kvinnor” och deras ”rätt till en egen identitet”.
”Beware of SD whatever you do!” ropar miljöpartisten inlevelsefullt. "SD is a bloodthirsty terror organisation with COMPLETELY wrong värdegrund!"
På väg ut ur matsalen taharrushar mina kusiner Abdallah och Saafir henne och hon rodnar och skrattar nervöst.
”Careful now, boys!” ropar hon med gäll röst. "In Sweden that kind of naughty behavior is frowned upon! But since this is your culture it is ok I suppose!"
……………………………………
17.30 Talar med min vän Zabdi som är bombmakare hemma i Irak. Han har äntligen fått praktikplats på en statlig myndighet här i Sverige. Nåt som heter ”Ringhals 1”. Han är mycket glad över detta och prisar Grand Mufti Löfven som är den som ansvarar för dessa praktikplatser i Sverige:
”Allah är med mig!” ropar Zabdi och tar sin bricka. Han sjunger på den gamla Vengaboyshitten hela vägen ut ur matsalen:
”BOOM! BOOM! BOOM! BOOM!”
http://www.expressen.se/…/1-000-praktikplatser-tas-fram-at…/
https://www.youtube.com/watch?v=llyiQ4I-mcQ
…………………………………..
18.00 Går ner till tvättstugan i asylboendets källare. Lyckas avstyra en våldtäkt mot en tioåring syrisk flicka. Tar med henne upp på rummet och försöker trösta. Många män ger mig ilskna blickar på vägen. En våldtagen flicka är oren och bör lämnas åt sitt eget öde.
…………………………………….
18.30 Rapporterar händelsen till asylboendets personal som svarar: ”What happens in the asylboende, stays in the asylboende…”
………………………………
19.00 Tillbaka på rummet igen där jag och mina två rumskompisar förbereder flykten från Sverige. Det MÅSTE gå att lämna detta vansinniga land!
Min väninna Aafia föreslår Oman. Oman är fattigt och ultrareligiöst men där är man i alla fall helt öppna med sitt kvinnoförtryck och sina religiösa dogmer.
”Hellre det än Sverige”, säger hon. ”Jag blir tokig i att leva i ett land där så många välutbildade, upplysta människor låtsas som om det INTE är religionen som styr i kulisserna…"
……………………………….
20.00 Min syster Naadhirah som lyckats fly till Nordkorea sms:ar och berättar om ett land som låter fantastiskt fritt och förnuftigt jämfört med Sverige. Hon skickar bild på Den Store Ledaren Kim Jung Il. Jag skickar tillbaka en bild på vår store ledare Don Papa Danielsson vars frisyr (i mitt tycke) är tjusigare än Kim Jong-uns.
………………………………
21.00 Våra korridorgrannar – en grupp hazarer som flytt Afghanistan p.g.a av etniskt förtryck – försöker häkta av gångjärnen på vår dörr.
De vill komma in och straffa oss p.g.a av vår envisa ovilja att bete oss som ”ärbara kvinnor”. En av dem har fått syn på en av Jens Ganmans otaliga selfies på FB och Instagram tillsammans med mig och andra invandrarkvinnor och nu måste rättvisa skipas i Allahs namn.
……………………………...
22.00 Flammande blått ljus lyser upp natten utanför boendet.
Dagens femte polisutryckning. Två somaliska klaner har rykt ihop inne i matsalen. Polisen försöker utreda vad som hänt men ingen vill vittna. Det här löser man internt sen via sedvanerätten. ”Sverige” är ett mycket diffust begrepp för dessa somaliska män. Man har ingen relation till detta. Det är bara en geografisk plats.
……………………………..
22.30 Somnar till det rytmiska bankandet på vår dörr. Jag börjar vänja mig vid det nu. De upprörda rösterna är nästan sövande i sin monotona upprepning:
”KOM UT ERA HOROR! KOM UT ELLER DÖ!”
Det påminner mig om hemma.
Det jag flydde från.
…………………………….
23.00 Vaknar av att nån placerar en hand över min mun. Jag släpas ut i korridoren och ner i källaren där jag våldtas och förnedras.
……………………………..
23.30 Spolar slidan med Coca-Cola för att undvika att bli gravid med min våldtäktsman.
……………………………
23.45 Försöker somna om igen. I detta mitt nya hemland Sverige.
Där jag fått lära mig att jämställdheten och kvinnors och barns rättigheter trumfar allt. Tar fram Google Maps och kontrollerar så att jag verkligen åkt till rätt land.
…………………………...
23.50 Somnar med blödande underliv.
.........................................
ps. Det här inlägget har – tyvärr – en hel del verklighetsförankring och bygger på intervjuer med sex kvinnor från tre olika asylboenden i Jämtland, under två års tid.
Jag har träffat dem i deras vardagsmiljöer vid upprepade tillfällen och fått ta del av en rad berättelser som får mig att skämmas – både som svensk och journalist. I många år har det svenska samhället haft en blind fläck när det gäller problematiken mellan olika kulturer; mellan sekulär demokrati och religös klanstruktur. Den som försökt påpeka de enorma ”utmaningar” som finns inbyggda i detta har brandats som… ni vet vad…
Förhoppningsvis har diskussionen vänt lite nu, men det som hittills kommit fram i SR:s, SVT:s och TV 4:s Kalla Faktas granskning är tyvärr bara toppen på ett isberg.
Nåt vi kommer att bli varse framgent.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx…
http://www.svt.se/…/kvinnor-vittnar-om-utsatthet-pa-asylboe…