måndag, september 18, 2017

SÄPO-man: No-go-områdena drivbänkar för jihadister

 

 

Tankeväckande intervju i SVT Nyheter.
Den erfarne SÄPO-mannen ser "no-go-områdena" (där polis och andra myndigheter helst håller sig borta...) som drivbänkar för kriminalitet och extremism (läs: jihadism).

Samtidigt ser vi hur antalet jihadister i Europa ökar explosionsartat och hur myndigheternas tafatta försök att "avradikalisera" dem misslyckas totalt.
Och regeringspartiernas allians med Muslimska Brödraskapet , den islamistiska terrorismens farfar, gör det ju inte lättare för de myndigheter eller politiker, som vill bekämpa jihadismen...

Ett utdrag ur intervjun:

Utanförskapet i särskilt utsatta områden har blivit ett växthus för terrorism. Det säger PO Hellqvist, som har arbetat 30 år på Säpo i Göteborg, till SVT:s Agenda. Han känner stor oro för utvecklingen som han menar går mot parallella rättssamhällen och fattigdom.
Han har jobbat på Säpo i Göteborg i 30 år, spenderat mycket tid i extremistmiljöer och träffat både IS-resenärer och deras familjer. Nu har PO Hellqvist lämnat Säpo och börjat jobba för polisen. För SVT:s Agenda berättar han om sina erfarenheter av extremistmiljöer i Göteborg under åren på Säpo.
– Jag vill påstå att det är utanförskapet i de här särskilt utsatta områdena som har blivit en drivbänk för både kriminalitet och våldsbejakande extremism.
– Jag ser parallella rättssamhällen, jag ser skolor med dåliga resurser, jag ser fattigdom, jag ser stor arbetslöshet, jag ser frånvaro av unga kvinnor i offentliga miljöer, jag hör talas om moralpoliser. Jag hör och ser saker som inte riktigt hör hemma i en demokrati så som vi känner den.
 

”En maktkamp”

På en bilresa i Göteborg tillsammans med PO Hellqvist åker vi genom ett av stadens utsatta områden.
Här pågår en maktkamp mellan svenska myndigheter och de strukturer som finns här ute.
Han betonar att det han pratar om handlar om en minoritet av dem som bor i utsatta områden. När Säpo samlar in information om våldsbejakande extremister så är det från de boende i dessa områden som man får mest hjälp.
– Det är människor som bor i dessa områden, som har flytt från krig och elände och som inte vill uppleva det igen.
PO Hellqvist är mer oroad över personer som radikaliserats i Sverige än för så kallade IS-återvändare.
– Dels är de många fler och de finns inte på polisens och säkerhetspolisens radar på samma sätt. I särskilt utsatta områden har de också tillgång till vapen så därför är jag egentligen mer bekymrad för dem som finns här hemma.